Meningkatan Minat Belajar Mengenal Huruf Hijaiyah Melalui Media Celemek Pada Anak Usia Dini di Gorontalo
Keywords:
hijaiyah letters, apron media, early childhoodAbstract
Introducing hijaiyah letters to children, an effective approach is through an introduction that does not burden children with the demands of reasoning letter by letter. Apron media is a medium that can support increasing interest in learning and the ability to recognize hijaiyah letters. This research uses a Classroom Action Research (PTK) approach which aims to improve the quality of education through a series of changes and encouraging teachers to reflect on their teaching practices. The results of the research showed that there was an increase in interest in learning to recognize hijaiyah letters through aprons in cycle I. It could be seen that, in the action of cycle I, meeting I, of the 12 children in group A, there were 10 children who showed results starting to develop (MB) and 2 other children had not yet developed ( BB). In cycle I, meeting II, 8 children who gave results developed according to expectations (BSH) and 4 other children whose results began to develop (MB). In cycle I, meeting III, 3 children showed very good development results (BSB), 6 children developed according to expectations (BSH) and 2 others began to develop (MB). Meanwhile, in cycle II, meeting I, the actions were still the same as in cycle I, meeting III, namely in the very well developing (BSB) category there were still 3 children, and 8 children in the developing according to expectations (BSH) category and 1 other child was starting to develop (MB). In the second cycle of action, all children had developed very well.
References
Alfina, C. S., Fauziah, P. Y., Amalia, D., & Ulfah, K. U. (2023). Pengembangan Soft Book sebagai Media Pengenalan Huruf Hijaiyah pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7589–7600.
Alucyana, A., Raihana, R., & Utami, D. T. (2020). Peningkatan kemampuan membaca huruf hijaiyah melalui kartu huruf hijaiyah di PAUD. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 46–57.
Daulae, T. H. (2019). Langkah-Langkah Pengembangan Media Pembelajaran Menuju Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Forum Paedagogik, 10(1), 52–63.
Indrawan, I. (2020). Pelaksanaan Kebijakan Akreditasi PAUD. Mitra Ash-Shibyan, 3(01), 46–54.
Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). Manfaat media dalam pembelajaran. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1).
Maghfiroh, S., & Suryana, D. (2021). Media pembelajaran untuk anak usia dini di pendidikan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1560–1566.
Nisa, S. H. (2023). Analisis Efektivitas Peran Guru Dalam Membangun Proses Eksplorasi Anak Di Tadika Bijak Lestari Al-Fikh Orchard Georgetown Penang. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 12(2), 78–103.
Pebriana, P. H. (2017). Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–11.
Prabandari, I. R., & Fidesrinur, F. (2021). Meningkatkan kemampuan bekerjasama anak usia 5-6 tahun melalui metode bermain kooperatif. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 1(2), 96–105.
Putri, D. A. P. (2019). Rancang Bangun Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Anak Usia Dini Berbasis Android. Technologia: Jurnal Ilmiah, 10(3), 156–164.
Rena, M. M. (2022). Hak Pendidikan Anak Usia Dini pada Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 dalam Perspektif Islam. Jurnal Alasma: Media Informasi Dan Komunikasi Ilmiah, 4(1), 45–52.
Riswiarti, L. (2021). Peningkatan Penguasaan Kosakata Siswa Kelas 1 dengan Media Kartu Kata Bergambar pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD Negeri Kebonagung 03 Tahun Pelajaran 2020/2021. Educatif Journal of Education Research, 3(2), 15–30.
Sari, A. (2021). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini 5-6 Tahun Ditinjau dari Aspek Sintaksis dan Pragmatik. Jurnal Kualita Pendidikan, 2(2), 102–106.
Shoimah, R. N., & Syafi’aturrosyidah, M. (2021). Penggunaan media pembelajaran konkrit untuk meningkatkan aktifitas belajar dan pemahaman konsep pecahan mata pelajaran Matematika siswa kelas III MI Ma’arif Nu Sukodadi-Lamongan. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 1–18.
Sustiari, L. (2014). Peningkatan Kemampuan keaksaraan pada anak melalui metode teka-teki bergambar di RA muslimat Nu pasuruhan I mertoyudan magelang. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Taher, S. M., & Munastiwi, E. (2019). Peran guru dalam mengembangkan kreativitas anak usia dini di TK Islam Terpadu Salsabila Al-Muthi’in Yogyakarta. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(2), 35–50.
Yacub, J. (2022). Mengenalkan Huruf Hijaiyah Pada Anak Usia Dini. Azzahra: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 49–59.
Yusuf, R. N., Al Khoeri, N. S. T. A., Herdiyanti, G. S., & Nuraeni, E. D. (2023). Urgensi pendidikan anak usia dini bagi tumbuh kembang anak. Plamboyan Edu, 1(1), 37–44.